🖨 Bardzo wolna praca drukarki HP
Jednym z często spotykanych problemów w starszych drukarkach HP jest bardzo wolne drukowanie. Użytkownicy skarżą się, że drukarka po wydrukowaniu każdej linii czeka czasem nawet kilkanaście sekund. Powoduje to, że cała strona A4 potrafi być drukowana nawet kilkanaście minut (sic!).
Przyczyna problemu
W sieci jako przyczynę najczęściej podaje się uszkodzenie komputera (portu USB), problemy ze sterownikami drukarki lub uszkodzenie modułu elektroniki w drukarce. Jednak należało by się zastanowić, dlaczego problem pojawia się jedynie w starszych modelach drukarek HP, w których wkład atramentowy zawierał nie tylko pojemnik z atramentem, ale również głowicę drukującą.
Otóż przyczyną problemu jest zła komunikacja pomiędzy wkładem atramentowym (a dokładnie głowicą) i elektroniką drukarki, czyli po prostu uszkodzenie cartridge-a. Bardzo łatwo go wyeliminować przez wymianę atramentu na nowy. Niestety zwykle w takim przypadku drukarka nie sygnalizuje uszkodzenia atramentu i nie wiadomo, który wkład stwarza problemy – czarny, czy trójkolorowy. Jednak bez wymiany wkładów – najlepiej po kolei – problemu nie usuniemy. Na pocieszenie pozostaje fakt, że nawet, jeśli został zakupiony wkład, którego wymiana nie była konieczna, można go będzie zużyć w przyszłości.
Geneza kłopotów z wkładami
Problem występuje najczęściej w przypadku wielokrotnie regenerowanych wkładów z atramentem lub przy używaniu wkładów oryginalnych, które są już bardzo stare i dawno nie wymieniane. Głowica drukująca musi komunikować się z drukarką, żeby ta wiedziała, że wkład jest sprawny, a atramentu wystarczająco dużo. Zwykle wkład sam melduje o uszkodzeniu głowicy lub braku atramentu w pojemniku i drukarka pokazuje błąd. Również, jeśli cartridge’a w drukarce nie ma wcale, drukarka wyświetli błąd i nie będzie drukować. Również drukarka musi wysyłać do głowicy informacje, które dysze mają akurat w tej linii „sikać” atramentem. Jednak starszy wkład może mieć np. „zaśniedziałe” złącze, które łączy go z drukarką, co wpływa na jakość komunikacji. W przypadku złej jakości drukarka wielokrotnie ponawia transmisję i czeka na to, czy wkład zamelduje jej swoją sprawność, czy awarię. Zwykle głowica w końcu dogaduje się z drukarką i następuje wydrukowanie kolejnej linii, po której komunikacja jest ponawiana. Dlatego firma HP (jak i inni producenci) przestrzega przed używaniem regenerowanych wkładów, co w tym przypadku ma akurat sens.
Nowsze modele drukarek HP oraz drukarki innych producentów nie mają takich problemów. Głowica jest zamontowana na stałe w drukarce i na stałe z nią połączona, a wymienne są jedynie pojemniki z tuszem. Często dzieje się tak, że nawet w przypadku pustego wkładu z atramentem ani głowica, ani drukarka nie od razu o tym wie i może „drukować” z normalną prędkością nie mając co wypluć na papier.