HP 3525 – wydruk serwisowy
Wydruk serwisowy z drukarki to strona drukowana po czyszczeniu głowicy w celu sprawdzenia jakości wydruku. Jednak w przypadku drukarki HP DeskJet Ink Advantage 3525 i kilku podobnych modeli można na niej znaleźć wiele innych przydatnych informacji.
Jak uzyskać wydruk serwisowy?
Jak napisano powyżej strona taka drukowana jest wyłącznie po przeprowadzeniu operacji czyszczenia głowicy drukującej. Aby ją wydrukować należy włączyć czyszczenie głowicy z menu drukarki. Zwykle robi się to w przypadku, kiedy jakość wydruku nie jest zadowalająca. Gdy na wydrukach można zobaczyć niezadrukowane miejsca, białe pasy na całą szerokość strony lub pasy z kolorami nie odpowiadającymi rzeczywistemu wyglądowi wydruku należy, jako pierwsze działanie, przeprowadzić czyszczenie głowicy drukującej. W szczególności w drukarce HP 3525 i kilku podobnych modelach częstym problemem jest brak wydruku w kolorze czarnym (inne kolory drukują się prawidłowo). Dokładnie ten problem został opisany w artykule „Drukarka atramentowa HP nie drukuje na czarno„.
Po zakończeniu czyszczenia głowicy drukarka automatycznie pobierze kartkę z podajnika papieru i wydrukuje stronę serwisową.
Poniżej przedstawiony jest obraz prawidłowego wydruku serwisowego z drukarki HP DeskJet Ink Advantage 3525.
Co zawiera wydruk serwisowy z drukarki HP DeskJet 3525?
Na wydrukowanej stronie możemy zobaczyć (od góry):
– pionowe paski pokazują poprawne (lub nie) wyrównanie głowicy. Paski muszą pionowe, a nie „postrzępione”, dzięki temu kolory na wydrukach są właściwie pokryte. Jeśli paski pionowe są postrzępione należy w Menu drukarki włączyć opcję „Wyrównanie głowicy”, które skoryguje wydruk.
– paski poziome z wydrukiem każdego z czterech kolorów. Kolory Cyan, Magenta i Żółty drukowane są w dwóch jakościach: zwykłej i oszczędnej. W tej drugiej ilość wykorzystywanego atramentu jest mniejsza o 50%. Paski powinny być jednolite w każdym kolorze. Jeśli nie są, głowica drukująca źle drukuje i trzeba ponowić czyszczenie. Przed tym należy jednak sprawdzić, czy w drukarce nie brakuje atramentu w źle drukowanym kolorze, być może drukarka po prostu nie ma czym drukować. Poziom atramentu jest pokazany na wydruku w linii 15.
– pod spodem w ponumerowanych liniach zawarte są różne serwisowe informacje na temat drukarki, głowicy drukującej i zainstalowanych atramentów. Nie ma sensu omawianie ich wszystkich, skupimy się tylko na informacjach przydatnych dla użytkownika:
- linie numer 2 i 3 podają dokładny model drukarki i numer seryjny zgodny z naklejką na obudowie.
- linia 7 podaje dokładną ilość wydrukowanych (pobranych z podajnika papieru) stron.
- linia 11 podaje datę zainstalowania głowicy drukującej, odpowiadającą mniej więcej dacie produkcji drukarki.
- linie 14 do 21 podają dokładne informacje o zainstalowanych pojemnikach z tuszem. Można sprawdzić m.in. datę instalacji atramentu w każdym kolorze i jego datę przydatności. Jeśli wydruk w określonym kolorze jest wadliwy, a data przydatności została przekroczona, być może wystarczy wymienić go na taki z prawidłową datą. Stare atramenty potrafią zatkać głowicę drukującą i bez pomocy serwisu może się nie obyć.
Co zrobić, jeśli wydruk serwisowy jest nieprawidłowy?
Z punktu widzenia użytkownika najbardziej interesująca jest pierwsza połowa wydruku pokazująca jakość drukowania w każdym kolorze. Już na pierwszy rzut oka można stwierdzić, czy wydrukowane paski są jednolite, czy nie. Jeśli paski nie są prawidłowe, a poziom atramentu jest wystarczający czyszczenie głowicy należy powtórzyć. Jednak trzeba mieć na uwadze, że procedura czyszczenia polega po prostu na „sikaniu” przez głowicę atramentem do tzw. pochłaniacza w stacji serwisowej drukarki, co powoduje przepłukanie głowicy atramentem, ale jednocześnie zużywa atrament bezpowrotnie. Dlatego, jeśli po kilku czyszczeniach jakość się nie poprawia i widać znaczący ubytek atramentu, należy raczej skontaktować się z serwisem drukarek, który spróbuje wyczyścić głowicę chemicznie, co będzie znacznie efektywniejsze.
Jednak w większości przypadków 2-3 czyszczenia z menu drukarki pozwolą na doprowadzenie jakości wydruku do prawidłowej.