Drukarka nie drukuje w Windows 10/11
Twoja drukarka nie drukuje choć wczoraj pracowała bez problemów? A Twój komputer pracuje z systemem Windows 10 lub Windows 11? Nie jesteś jedynym użytkownikiem, który ma ten problem.
Podobne przypadki zdarzały się zawsze, odkąd obok komputerów pojawiły się drukarki. Jednak zwykle związane były z awarią samego urządzenia drukującego (np. opisana tutaj), brakiem atramentu lub tonera lub jakimiś błędami w obsłudze. I dzisiaj przyczyny niedziałania drukarki mogą być podobne. Ale te są proste do znalezienia i do wyeliminowania, więc nie będziemy się nimi zajmować w tym artykule.
Opis i przyczyna problemu
Odkąd pojawiły się komputery pracujące pod kontrolą nowych systemów Microsoftu – Windows 10, a także Windows 11, drukarki wielu użytkowników przestają pracować bez żadnego – zdawało by się – wyraźnego powodu. Dzieje się tak zwykle po włączeniu komputera, kiedy przed jego wyłączeniem działały dobrze. Nie ma żadnego błędu na drukarce ani w komputerze, a wydruki nie są realizowane.
Przyczyna problemu tkwi we właściwości samych Windowsów polegającej na automatycznym ściąganiu z sieci i instalowaniu aktualizacji systemu, bez ingerencji użytkownika. Aktualizacje instalowane są właśnie w momencie wyłączania komputera, a po ponownym włączeniu system jest już zaktualizowany.
Aktualizacje polegają na nadpisywaniu niektórych plików systemu ich nowymi wersjami. Jednak przy tej okazji często nadpisywane są również niektóre pliki odpowiadające za obsługę drukarek. W efekcie czego cały sterownik drukarki przestaje działać i drukarka nie drukuje.
Dla porządku należy dodać, że wcześniejsze wersje Windows nie miały tego problemu – system aktualizowało się ręcznie lub użytkownik był o tym powiadamiany, więc w przypadku jakichkolwiek problemów z działaniem sprzętu wiadomo było, skąd się wzięły.
Rozwiązanie problemu
Wyjściem z sytuacji jest ponowne zainstalowanie oprogramowania drukarki w komputerze. Jednak należy to zrobić w taki sposób, aby wgrać do systemu wszystkie pliki potrzebne do obsługi drukarki, jakby była ona uruchamiana po raz pierwszy. Dlatego nie wystarczy usunąć drukarkę z Panelu Sterowania systemu i czekać, aż automatycznie zainstaluje się od nowa. Nie są wtedy kasowane stare (wcześniej zaktualizowane) pliki sterownika drukarki.
Prawidłowa metoda instalacji zawiera się w kilku krokach:
(w przypadku drukarki podłączonej kablem USB)
- Odłączyć kabel drukarki od komputera
- Usunąć sterownik drukarki z komputera (Panel sterowania -> Urządzenia i drukarki -> wybrać drukarkę i kliknąć Usuń)
- Ściągnąć nowy sterownik ze strony internetowej producenta drukarki
- Uruchomić instalację sterownika
- Kiedy sterownik podczas instalacji poprosi o podłączenie drukarki, podłączyć kabel do komputera
- Poczekać do końca instalacji i uruchomić komputer ponownie.
(w przypadku drukarki podłączonej bezprzewodowo)
- Wyłączyć drukarkę
- Usunąć sterownik drukarki z komputera (Panel sterowania -> Urządzenia i drukarki -> wybrać drukarkę i kliknąć Usuń)
- Ściągnąć nowy sterownik ze strony internetowej producenta drukarki
- Uruchomić instalację sterownika
- Kiedy sterownik podczas instalacji poprosi o podłączenie drukarki, włączyć drukarkę
- Poczekać do końca instalacji i uruchomić komputer ponownie.
Na koniec należy zaznaczyć, że z powyżej opisanych przyczyn może okazać się po którejś z następnych aktualizacji systemu, że przy próbie użycia znów drukarka nie drukuje . Trzeba będzie wtedy ponownie ją odinstalować i zainstalować na nowo. Niestety opisany problem jest ewidentnym błędem producenta oprogramowania, który nie został rozwiązany, a jest powielony w następnej wersji Windowsów.
Dla koniec warto dodać, że zwykle aktualizacje robione są ze względów bezpieczeństwa. Aktualizowane pliki (również te odpowiedzialne za obsługę drukarki) zostają uznane za niebezpieczne, i nadpisywane tymi bezpiecznymi wersjami. Cóż z tego, kiedy użytkownik na powrót zainstaluje te „niebezpieczne”, ale działające wersje, bo inaczej drukarka nie będzie drukować.
Dzięki, tego szukałem. Jasno i klarownie.