Drukarka atramentowa HP – nie drukuje na czarno

 

Firma HP (podobnie zresztą jak wszyscy inni producenci) produkuje wiele różnych modeli drukarek atramentowych. Jednak wszystkie te modele można podzielić na kilka grup, w których poszczególne modele oparte są na tym samym mechanizmie drukującym, a różnią się jedynie możliwościami dodanymi przez rozbudowany moduł elektroniki (np. WiFi, panel dotykowy) lub dodatkami w stylu duplexera lub podajnika ADF do skanera. Co za tym idzie we wszystkich modelach tej samej grupy występują identyczne problemy i awarie (jeśli związane są z mechanizmem drukarki).

W tym artykule omówimy problem braku wydruku w kolorze czarnym – typową awarię występującą w drukarkach HP oznaczonych jako:

– HP Deskjet 3070a

– HP Deskjet Ink Advantage 3525

– HP Deskjet Ink Advantage 4615

– HP Deskjet Ink Advantage 5525

– HP Deskjet Ink Advantage 6525

– HP Photosmart 5510

– HP Photosmart 5520

– HP Photosmart 5524

– HP Photosmart 5525

i kilku innych modelach.

Opis problemu

Należy podkreślić, że drukarki z tej grupy cieszą się generalnie dobrą opinią użytkowników. W większości są to urządzenia do zastosować domowych, a ich główną zaletą są niskie koszty eksploatacji nawet w oparciu o oryginalne atramenty, choć na rynku jest wiele zamienników lepszej lub gorszej jakości, które pozwalają na jeszcze większą obniżkę kosztów. Mechanizm drukujący w tych drukarkach posiada głowicę zamontowaną na stałe w drukarce, a wymianie podlegają jedynie pojemniki z atramentami. Drukarka używa 3 atramentów kolorowych w osobnych pojemnikach i jednego czarnego. Obniża to koszty użytkowania, ale jednocześnie stanowi przyczynę problemu. We wcześniejszych modelach HP wymieniało się cartridge, który był jednocześnie pojemnikiem z atramentem i głowicą drukującą. W przypadku problemów z jakością wydruku użytkownik kupował nowy wkład i jakość wracała do fabrycznej. W ten sposób, przy braku innych awarii, można było eksploatować drukarkę wiele lat. W tych modelach głowica jest niewymienna, co powoduje, że po prostu się zużywa, a po jej zużyciu konieczna jest wymiana całej drukarki. Ale zanim do tego dojdzie, pewnego dnia po prostu przestaje drukować na czarno. Awaria dotyczy wyłącznie koloru czarnego i pojawia się w zdecydowanej większości przypadków w momencie wymiany zużytego pojemnika czarnego na nowy.

Przyczyna problemu i sposób postępowania

Na początek trzeba zaznaczyć, że w pojedynczych przypadkach przyczynę problemu może stanowić uszkodzenie głowicy drukującej lub uszkodzenie elektroniki drukarki. Jednak są to rzadkie przypadki, którymi nie będziemy się tu zajmować.

Najczęstszą przyczyną awarii jest zatkanie się wężyka pompy atramentu, która odpowiedzialna jest za czyszczenie czarnej głowicy. Każda drukarka atramentowa od czasu do czasu czyści swoją głowicę drukującą. Czyszczenie polega na tym, że drukarka przepompowuje atrament przez głowicę i „wypluwa” go nie na papier (jak przy drukowaniu), ale do tzw. pochłaniacza – gąbki, która ma taki zużyty atrament magazynować. Skład atramentu czarnego użytego w tych modelach drukarek HP powoduje, że atrament szybko zasycha na papierze. Jednak po zakończeniu czyszczenia pompa nie odpompowuje atramentu ze swojego wężyka, co powoduje, że pozostały tam atrament również zasycha i po pewnym czasie blokuje wężyk zupełnie. W momencie wymiany atramentu do głowicy dostaje się powietrze, które natychmiast po wymianie powinno być odpompowane i zastąpione atramentem z nowego wkładu, jednak zablokowany wężyk nie pozwala na to. Skutkiem tego czarna głowica przestaje drukować.

Jako, że atramenty kolorowe mają inny skład i nie zasychają tak szybko, w przypadku kolorów takie awarie się nie pojawiają.

Aby usunąć awarię konieczne jest niestety dosyć poważne zdemontowanie mechanizmu drukarki. Należy zdjąć cały skaner, zdemontować górną obudowę, mechanizm z głowicą i prowadnicą karetki oraz pompę atramentu. Dopiero wtedy można pompę rozłożyć i przetkać wężyk odpowiedzialny za czarny atrament.

Przy okazji warto wyczyścić pochłaniacz atramentu – miejsce po prawej stronie mechanizmu, gdzie wchodzą wężyki pompy.

Po ponownym poskładaniu drukarki i uruchomieniu konieczne jest włączenie czyszczenia głowicy z menu drukarki, które spowoduje napełnienie głowicy czarnym atramentem. Jeśli drukarka nie była długo unieruchomiona, czarny wydruk powinien wrócić natychmiast.

Może jednak okazać się, że wydruku dalej nie będzie. Jest to niejako wtórny problem spowodowany zaschnięciem resztek czarnego atramentu w głowicy. Im dłużej drukarka stała nieużywana, tym większe prawdopodobieństwo zatkania głowicy.

Problemowi odtykania zaschniętych głowic trzeba by poświęcić osobny artykuł – są do tego różne preparaty chemiczne, można próbować kilkakrotnie uruchomić czyszczenie z menu drukarki lub „zaparkować” głowicę na kawałku materiału nasączonym spirytusem. Jednak najskuteczniejszą metodą jest użycie tzw. myjki ultradźwiękowej. Niestety takie urządzenia mają jedynie serwisy drukarek i wymaga to wymontowania głowicy z drukarki.

Naprawa samodzielna, czy w serwisie?

Usunięcie opisanej awarii jest dość skomplikowane. W warunkach domowych oczywiście można to przeprowadzić, jednak wymaga to dużych zdolności manualnych i przede wszystkim uważnego demontowania i ponownego montowania mechanizmu (uwaga na ułożenie wężyków pompy!). Dodatkowo w przypadku wystąpienia zatkania głowicy cała naprawa może okazać się bezowocna. Dlatego może lepiej oddać sprzęt do dobrego serwisu, który takie naprawy przeprowadzał wielokrotnie i zrobi to szybko i sprawnie od początku do końca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *